29
05
2020
05
2020
[AFGELAST] >> Met welk soort trainingszones werk jij? Hoeveel zones bepaal je? En waarom doe je dat? Hoe ontwerp jij intervaltrainingen? Hoe druk jij de intensiteit daarbij uit? Train je op wattage, op hartslag, op snelheid of op gevoel? Hoe bepaal je het aantal herhalingen in een intervaltraining? Hoe straf maak je de training? Als jij, net als zovele andere trainers, ook vragen hebt over trainingszones en intervaltraining, dan is deze cursus zeker iets voor jou !
Het trainingsproces wordt immers in toenemende mate gekwantificeerd. Hartslag-, wattage- en snelheidsmeters zijn aan een ontegensprekelijke opmars bezig; load management door GPS-tracking maakt furore. En dat is nog maar het begin. Het tijdperk van real-time monitoring met wearable biosensors en microneedles staat vlak voor de deur.
De trainingsintensiteit kan op verschillende manieren gemeten en uitgedrukt worden, maar het is tegelijkertijd ook moeilijker om er vat op te krijgen dan men ons vaak doet geloven. Iedereen heeft dan wel de mond vol over ‘trainingszones’ en er wordt gezwaaid met pseudo-wetenschappelijke termen als sweet spot- en VO2max-training, maar in hoeverre houden die beweringen ook steek?
Meten is één ding, er iets mee kunnen is een ander. Deze exhaustieve en interactieve cursus wil je de wetenschappelijke bomen in het bos tonen en je de weg wijzen in de jungle van intervaltrainingen. Voortaan spreken jij en je atleet een ondubbelzinnige taal en kunnen jullie de verschillende parameters van intervaltraining effectief naar jullie hand zetten. Zelfs als training geen wiskunde is, is die natte vinger nooit meer nodig.
“Not all that counts can be counted, not all that can be counted counts”
- Albert Einstein
WAAR: multidsciplinaire praktijk ‘Endocard’, Geldenaaksevest 78, 3000 Leuven
(www.dewegnaareengezondelevensstijl.be); prima bereikbaar met de trein !
WANNEER: vrijdag 29 mei 2020, 13u30 tot 21u00
DEELNAMEPRIJS: 280 EUR (financiële tussenkomst is mogelijk)
- uiterste inschrijvingsdatum: 15-05-2020
- minstens 4, maximum 8 inschrijvingen
INBEGREPEN:
- op-en-top verzorgde syllabus in kleurendruk
- handouts
- notitiemateriaal
- drank, broodjes, versnaperingen
LEERDOELEN:
1. De trainingsintensiteit in een trainingsschema op uiteenlopende manieren kunnen uitdrukken, doch zorgvuldig, gepast en effectief geformuleerd;
2. Inzicht verwerven in de begrippen ‘trainingsintensiteit’, ‘training intensity distribution’, ‘training load’, ‘load management’, ‘trainingszones’, ‘monotony’ en ‘strain’.
3. De verschillende methodes ter bepaling van trainingszones kennen, incl. de pro’s en de contra’s, en hierin een gefundeerde keuze kunnen maken;
4. Weten welke parameters het effect van een intervaltraining bepalen en ze kunnen manipuleren i.f.v. een welbepaalde doelstelling.
DOELPUBLIEK
Kinesitherapeuten, trainers, sportartsen en andere begeleiders van individuele sporters: lopen (van sprint over trail tot ultra), wielrennen (incl. mountainbike), zwemmen, triatlon, skeeleren, racketsporten (tennis, squash, badminton), enz.
Het accent ligt op sportbeoefenaars die toewerken naar een specifieke/competitieve doelstelling, meerbepaald duursporters (uithoudingstraining).
OPGELET: een degelijke voorkennis van inspanningsfysiologie en trainingsleer wordt verondersteld; de begrippen in dit (anonieme) ‘zelftestje’ zouden je zeer vertrouwd moeten zijn; trainings- of trainerservaring is geen overbodige luxe. Er bestaat ook een tweede 'zelftestje' (eveneens 10 'kwisvragen'): indien je hierbij een score van 8 op 10 haalt, dan heb je waarschijnlijk niet veel meer te leren op deze cursus en ben je vermoedelijk al een straffe trainer !
PROGRAMMA
13u00-13u30: ontvangst
13u30-15u00: TRAINING(SINTENSITEIT) IS WISKUNDE
Het uitdrukken van de TRAININGSINTENSITEIT op een trainingsschema.
- Wat is de plaats van de intensiteit in het geheel van het trainingsschema?
- Welke mogelijkheden zijn er? Op basis van welke parameters?
- Welke strekkingen bestaan er in de praktijk? Wat leert de wetenschappelijke literatuur ons?
- Training intensity vs. ‘training intensity distribution’
- Training intensity vs. ‘training load’ & ‘load management’
15u00-15u30: ‘koffie’-pauze
15u30-17u00: TRAININGSZONES: FACTS & FANTASY
Het uitdrukken van de trainingsintensiteit o.v.v. TRAININGSZONES.
- Welke mogelijkheden zijn er? Op basis van welke parameters? Hoeveel zones?
- In hoeverre corresponderen zones met het ‘subjectieve’ gevoel en/of de ‘realiteit’?
- Welke strekkingen bestaan er in de praktijk? Wat leert de wetenschappelijke literatuur ons?
17u00-18u00 & 19u00-20u30: INTERVALTRAINING, waar Trainers zich van trainers onderscheiden
Juist trainen = het juiste soort van (interval)training op het juiste moment in het trainingsproces !
- Intervaltraining: wat en waarom? Niet alleen voor duursporters !
- Wanneer welke soorten van intervaltraining?
- De fysiologie van intervaltraining: welke parameters kunnen we manipuleren?
- DIY: herkennen van trainingsoefeningen; zelf ontwerpen & implementeren (periodiseren) van intervaltraining
18u00-19u00: broodjeslunch
20u30-21u00: Afronding.
Welke taal spreken we nu eigenlijk het beste op een trainingsschema?
- Moeten we trainen op gevoel of zo cijfermatig mogelijk te werk gaan?
- Bieden softwareplatforms een inhoudelijke meerwaarde?
- Leidt een verregaande kwantificatie niet tot ‘kampioenen van de training’?
- Is blessurepreventie door load management mooi op papier, maar in feite science fiction?
- Zullen we er ooit in slagen om overtraining vroegtijdig te detecteren, of is het de Heilige Graal?
NOOT:
Deze cursus staat op zichzelf en is een prima aanvulling op de cursus ‘Lactaattesten 1.0’. Er is wel grote overlap van deze cursus met de cursus ‘Lactaattesten 2.0’ en ook in de cursus ‘Trainingsschema’s maken’ komen de onderwerpen trainingszones en intervaltraining ruimschoots aan bod. Als je ‘Lactaattesten 1.0’ al gevolgd hebt en je wil je ook nog verder bekwamen in het testen op zich, dan is de vervolgcursus ‘Lactaattesten 2.0’ misschien eerder iets voor jou.